yoshiki_hori’s blog

ミュージカル マチルダ(Matilda the Musical Songs)の全ナンバー邦訳に取り組みます。作品への理解を主目的に直訳意訳補足主観が盛り沢山。どうしてもわからないところは誤魔化してます。明らかな誤訳はご指摘ください。英語歌詞は→https://www.themusicallyrics.com/m/244-matilda-musical-lyrics.htmlより

【和訳 ミュージカル マチルダ(Matilda the Musical Songs)】14 My House


Alison Luff - My House

 


My House- Matilda

 

(Performs - Miss Honey, Mr. Honey, Matilda)

This roof keeps me dry when the rain falls.
This door helps to keep the cold at bay.
On this floor, I can stand on my own two feet.
On this chair, I can write my lessons.
On this pillow, I can dream my nights away.
And, this table, as you can see,
Well, it's perfect for tea.

 

この屋根で、わたしは雨でも濡れずにすむ
このドアが、わたしを寒さから守ってくれる
この床の上で、わたしは立つことができる
この椅子で、わたしは勉強ができる
この枕で、わたしは夜、夢が見られる
そしてこの机で、あなたも知ってる通り
おいしいお茶を飲むことができる

 


It isn't much, but it is enough for me.
It isn't much, but it is enough.

たくさんじゃない。でもわたしには十分
たくさんじゃない。でも十分なの

 


On these walls, I hang wonderful pictures.
Through this window, I can watch the seasons change.
By this lamp, I can read, and I - I am set free.
And when it's cold outside, I feel no fear.
Even in the winter storms, I am warmed
By a small but stubborn fire,
And there is nowhere I would rather be.

 

この壁があるから、わたしはたくさんのステキな写真を貼ることができる
窓を通して、季節の移り変わりを見ることができる
このランプで、わたしは本を読むことができる。わたしは自由になる
外が寒いときも、なにも怖くない
冬の嵐の日でさえも、暖かくて
小さいけど、決して消えない灯
ここよりいい場所なんて、どこにもない

 

 

It isn't much, but it is enough for me. (x 2)
For...
This is my house. (x 2)
It isn't much, but it is enough for me.
This is my house. (x 2)
It isn't much, but it is enough.

 

たくさんじゃない。でもわたしには十分
そう、わたしには
ここがわたしの家
たくさんじゃない。でもわたしには十分
ここがわたしの家
それはたくさんじゃない。でもわたしには十分なの

 


(Don't cry...)
And when it's cold and bleak,
(Please don't cry...)
I feel no fear.
Even in the fiercest storms,
(Please don't cry...)
I am warmed by this small and stubborn fire.
(Let me wipe away your tears...)
Even when outside it's freezing,
(Forgive me. I didn't want to desert you.)
I don't pay much heed.
(I know that I hurt you...)
I know that everything I need is in here.
It isn't much, but it is enough for me. (x 2)

 

(泣かないで)
寒くわびしいときも
(どうか泣かないで)
恐れることはない
たとえ恐ろしい嵐の日だって
(どうか泣かないで)
小さいけど、決して消えないこの灯がわたしを暖めてくれる
(さあ涙を拭いて)
たとえ外が凍えていても
(わたしを許して。見捨てるつもりなんてなかったの)
わたしはそんなに気にしなくてもいい
(あなたを傷つけてしまった)
わたしに必要なものは、全部ここにある
それはたくさんじゃない。でもわたしには十分なの